Friday, May 15, 2009

EXPENSES ROW PSYCHOLOGICAL OPERATION?

.


In the UK, the mainstream media has been attacking various top members of parliament because of their sleazy behaviour in regard to expenses.

The BBC has been particularly noisy in its criticism of Britain's legislators.

This might suggest that the media is not controlled by the security services.

But, the media still stays fairly silent on the big issues, such as 9 11, Lockerbie, the London Tube Bombings and various other acts reportedly carried out by cabals within the security services.

And, the whole expenses row begins to look like a psy-op designed to create a crisis, leading to fascism.




Olga Chetverikova, at voltairenet.org, wrote about Crisis as a way to build a global totalitarian state

To bring about fascism you wreck the financial system and then the system of democracy.

There are indications that the 'global elite' may use chaos and fear to achieve their aims.

Events may be made to follow the same path as the Great Depression in 1929-1933:

financial crisis and recession,

social conflicts,

dictatorships...

(POWER IN THE HANDS OF ELITES)

MI6 Building?

Are there spooks in the media?

Christopher Bower worked for the BBC World Service.

He also worked for the Guardian newspaper.

He became director of UK trade and investment at the British embassy in Moscow.

Russia now claims that Christopher Bower is a senior officer in the British secret service.

(London-Moscow relations worsen as the Kremlin brand a British envoy a spy )


Wing Commander Michael Cairns took part in operations in Bosnia and Kosovo. ('BIGGLES' QUITS Sunday Mirror Find Articles at BNET.com)

Cairns has been responsible for political output from the BBC in Norther Ireland.

Cairns was found out.

"A BBC editor has resigned his post within the British military after Sinn Féin raised conflict of interest concerns. RAF wing commander Mike Cairns resigned as OC 7644 VR Squadron after Sinn Féin complained that his work as a public relations officer for the RAF was incompatible with his job as a high-ranking BBC editor.

"Following Sinn Féin's complaint the BBC confirmed Mike Cairns who worked in news-gathering in the BBC had resigned from the RAF reserve."
- An Phoblacht: BBC editor resigns from RAF post

John Simpson (http://www.flickr.com/photos/philip-rosie/96409955/in/photostream/)

Nicola Jones, writing in New Scientist, 19 November 2001, (Taliban nuclear documents mirror spoof article - 19 November 2001 ...) pointed out that 'Taliban nuclear documents' found by BBC reporter John Simpson were identical to a spoof article.

In 2001, John Simpson claimed he had found documents strewn on the floor of a Taliban recruitment centre in Kabul. He claimed these documents apparently described how to build a thermonuclear device.

The documents, according to Simpson showed "how dangerous Bin Laden's Al Qaeda network aspired to be".

According to the New Scientist:

The sentences shown in focus by the camera also come from a famous document called "Weekend Scientist: Let's Make a Thermonuclear Device", which was first published in 1979 as a humour piece by The Journal of Irreproducible Results.

The paper was written in response to US court decisions of the time that restricted popular magazines from detailing how to make a bomb. Since all the information is freely available in public libraries anyway, the author said, he decided to provide a humorous "ten easy steps" proving how easy bomb building can be.

While the gist of these instructions may be accurate, for example giving suggested relative proportions of plutonium and TNT, they are written completely in jest.

The first instruction tells readers to obtain weapons grade plutonium at their "local supplier". It continues: "A nuclear power plant is not recommended, as large quantities of missing plutonium tends to make plant engineers unhappy. We suggest you contact your local terrorist organization."

The US Department of Energy generally refuses to comment on the accuracy of such documents. But they do say that about five kilograms of plutonium is theoretically enough to make a nuclear explosive device, while the recipe in The Journal of Irreproducible Results calls for 110 kilograms of plutonium.

The BBC film only allows a few parts of the documents to be read, but these few phrases are exactly as found in the 1979 paper: "Theory of operation ... the device basically works when ... critical mass then produces a nuclear chain reaction ... Plutonium (PU), atomic number ... and is similar in ...".

"From what I've seen, this is certainly a shortened version of the original article," says Marc Abrahams, former editor of The Journal of Irreproducible Results.

Some of the more obviously absurd parts of the original are missing from the document in Kabul, such as a paragraph starting "in next month's column, we will learn how to clone your neighbor's wife in six easy steps." The Kabul document also has paragraph returns in odd places, as if someone had cut and pasted the text.

Even so, says Abrahams, "if you spend half a second scanning any of this you should be able to tell it's a joke." He adds that if the instructions were made more believable by removing the ridiculous parts, there would be practically nothing left.

Reportedly, John Simpson was a university friend of a former head of MI6.

Can you trust the BBC news? How many journalists are working for the security services? The following extracts are from an article at the excellent Medialens

http://www.medialens.org/alerts/06/060303_hacks_and_spooks.php

March 3, 2006

HACKS AND SPOOKS

By Professor Richard Keeble

And so to Nottingham University (on Sunday 26 February) for a well-attended conference...

I focus in my talk on the links between journalists and the intelligence services:

While it might be difficult to identify precisely the impact of the spooks (variously represented in the press as “intelligence”, “security”, “Whitehall” or “Home Office” sources) on mainstream politics and media, from the limited evidence it looks to be enormous.

As Roy Greenslade, media specialist at the Telegraph (formerly the Guardian), commented:

"Most tabloid newspapers - or even newspapers in general - are playthings of MI5."

Bloch and Fitzgerald, in their examination of covert UK warfare, report the editor of “one of Britain’s most distinguished journals” as believing that more than half its foreign correspondents were on the MI6 payroll.

And in 1991, Richard Norton-Taylor revealed in the Guardian that 500 prominent Britons paid by the CIA and the now defunct Bank of Commerce and Credit International, included 90 journalists.

In their analysis of the contemporary secret state, Dorril and Ramsay gave the media a crucial role. The heart of the secret state they identified as the security services, the cabinet office and upper echelons of the Home and Commonwealth Offices, the armed forces and Ministry of Defence, the nuclear power industry and its satellite ministries together a network of senior civil servants.

As “satellites” of the secret state, their list included “agents of influence in the media, ranging from actual agents of the security services, conduits of official leaks, to senior journalists merely lusting after official praise and, perhaps, a knighthood at the end of their career”.

Phillip Knightley, author of a seminal history of the intelligence services, has even claimed that at least one intelligence agent is working on every Fleet Street newspaper.

A brief history

Going as far back as 1945, George Orwell no less became a war correspondent for the Observer - probably as a cover for intelligence work. Significantly most of the men he met in Paris on his assignment, Freddie Ayer, Malcolm Muggeridge, Ernest Hemingway were either working for the intelligence services or had close links to them.

Stephen Dorril, in his seminal history of MI6, reports that Orwell attended a meeting in Paris of resistance fighters on behalf of David Astor, his editor at the Observer and leader of the intelligence service’s unit liasing with the French resistance.

The release of Public Record Office documents in 1995 about some of the operations of the MI6-financed propaganda unit, the Information Research Department of the Foreign Office, threw light on this secret body - which even Orwell aided by sending them a list of “crypto-communists”. Set up by the Labour government in 1948, it “ran” dozens of Fleet Street journalists and a vast array of news agencies across the globe until it was closed down by Foreign Secretary David Owen in 1977.

According to John Pilger in the anti-colonial struggles in Kenya, Malaya and Cyprus, IRD was so successful that the journalism served up as a record of those episodes was a cocktail of the distorted and false in which the real aims and often atrocious behaviour of the British intelligence agencies was hidden.

And spy novelist John le Carré, who worked for MI6 between 1960 and 1964, has made the amazing statement that the British secret service then controlled large parts of the press – just as they may do today.

In 1975, following Senate hearings on the CIA, the reports of the Senate’s Church Committee and the House of Representatives’ Pike Committee highlighted the extent of agency recruitment of both British and US journalists.

And sources revealed that half the foreign staff of a British daily were on the MI6 payroll.

David Leigh, in The Wilson Plot, his seminal study of the way in which the secret service smeared through the mainstream media and destabilised the Government of Harold Wilson before his sudden resignation in 1976, quotes an MI5 officer: “We have somebody in every office in Fleet Street”

Leaker King

And the most famous whistleblower of all, Peter (Spycatcher) Wright, revealed that MI5 had agents in newspapers and publishing companies whose main role was to warn them of any forthcoming “embarrassing publications”.

Wright also disclosed that the Daily Mirror tycoon, Cecil King, “was a longstanding agent of ours” who “made it clear he would publish anything MI5 might care to leak in his direction”.

Selective details about Wilson and his secretary, Marcia Falkender, were leaked by the intelligence services to sympathetic Fleet Street journalists. Wright comments: “No wonder Wilson was later to claim that he was the victim of a plot”. King was also closely involved in a scheme in 1968 to oust Prime Minister Harold Wilson and replace him with a coalition headed by Lord Mountbatten.

Hugh Cudlipp, editorial director of the Mirror from 1952 to 1974, was also closely linked to intelligence, according to Chris Horrie, in his recently published history of the newspaper.

David Walker, the Mirror’s foreign correspondent in the 1950s, was named as an MI6 agent following a security scandal while another Mirror journalist, Stanley Bonnet, admitted working for MI5 in the 1980s investigating the Campaign for Nuclear Disarmament.

Maxwell and Mossad

According to Stephen Dorril, intelligence gathering during the miners’ strike of 1984-85 was helped by the fact that during the 1970s MI5’s F Branch had made a special effort to recruit industrial correspondents – with great success.

In 1991, just before his mysterious death, Mirror proprietor Robert Maxwell was accused by the US investigative journalist Seymour Hersh of acting for Mossad, the Israeli secret service, though Dorril suggests his links with MI6 were equally as strong.

Following the resignation from the Guardian of Richard Gott, its literary editor in December 1994 in the wake of allegations that he was a paid agent of the KGB, the role of journalists as spies suddenly came under the media spotlight – and many of the leaks were fascinating.

For instance, according to The Times editorial of 16 December 1994: “Many British journalists benefited from CIA or MI6 largesse during the Cold War.”

The intimate links between journalists and the secret services were highlighted in the autobiography of the eminent newscaster Sandy Gall. He reports without any qualms how, after returning from one of his reporting assignments to Afghanistan, he was asked to lunch by the head of MI6. “It was very informal, the cook was off so we had cold meat and salad with plenty of wine. He wanted to hear what I had to say about the war in Afghanistan. I was flattered, of course, and anxious to pass on what I could in terms of first-hand knowledge.”

And in January 2001, the renegade MI6 officer, Richard Tomlinson, claimed Dominic Lawson, the editor of the Sunday Telegraph and son of the former Tory chancellor, Nigel Lawson, provided journalistic cover for an MI6 officer on a mission to the Baltic to handle and debrief a young Russian diplomat who was spying for Britain.

Lawson strongly denied the allegations.

Similarly in the reporting of Northern Ireland, there have been longstanding concerns over security service disinformation. Susan McKay, Northern editor of the Dublin-based Sunday Tribune, has criticised the reckless reporting of material from “dodgy security services”. She told a conference in Belfast in January 2003 organised by the National Union of Journalists and the Northern Ireland Human Rights Commission: “We need to be suspicious when people are so ready to provide information and that we are, in fact, not being used.” (
www.nuj.org.uk/inner.php?docid=635)

Growing power of secret state

Thus from this evidence alone it is clear there has been a long history of links between hacks and spooks in both the UK and US.

But as the secret state grows in power, through massive resourcing, through a whole raft of legislation – such as the Official Secrets Act, the anti-terrorism legislation, the Regulation of Investigatory Powers Act and so on – and as intelligence moves into the heart of Blair’s ruling clique so these links are even more significant.

Since September 11 all of Fleet Street has been awash in warnings by anonymous intelligence sources of terrorist threats.

According to former Labour minister Michael Meacher, much of this disinformation was spread via sympathetic journalists by the Rockingham cell within the MoD.

A parallel exercise, through the office of Special Plans, was set up by Donald Rumsfeld in the US. Thus there have been constant attempts to scare people – and justify still greater powers for the national security apparatus.

Similarly the disinformation about Iraq’s WMD was spread by dodgy intelligence sources via gullible journalists.

Thus, to take just one example, Michael Evans, The Times defence correspondent, reported on 29 November 2002: “Saddam Hussein has ordered hundred of his officials to conceal weapons of mass destruction components in their homes to evade the prying eyes of the United Nations inspectors.” The source of these “revelations” was said to be “intelligence picked up from within Iraq”. Early in 2004, as the battle for control of Iraq continued with mounting casualties on both sides, it was revealed that many of the lies about Saddam Hussein’s supposed WMD had been fed to sympathetic journalists in the US, Britain and Australia by the exile group, the Iraqi National Congress.

Sexed up – and missed out

During the controversy that erupted following the end of the “war” and the death of the arms inspector Dr David Kelly (and the ensuing Hutton inquiry) the spotlight fell on BBC reporter Andrew Gilligan and the claim by one of his sources that the government (in collusion with the intelligence services) had “sexed up” a dossier justifying an attack on Iraq.

The Hutton inquiry, its every twist and turn massively covered in the mainstream media, was the archetypal media spectacle that drew attention from the real issue: why did the Bush and Blair governments invade Iraq in the face of massive global opposition? But those facts will be forever secret.

Significantly, too, the broader and more significant issue of mainstream journalists’ links with the intelligence services was ignored by the inquiry.

Significantly, on 26 May 2004, the New York Times carried a 1,200-word editorial admitting it had been duped in its coverage of WMD in the lead-up to the invasion by dubious Iraqi defectors, informants and exiles (though it failed to lay any blame on the US President: see Greenslade 2004). Chief among The Times’ dodgy informants was Ahmad Chalabi, leader of the Iraqi National Congress and Pentagon favourite before his Baghdad house was raided by US forces on 20 May.

Then, in the Observer of 30 May 2004, David Rose admitted he had been the victim of a “calculated set-up” devised to foster the propaganda case for war. “In the 18 months before the invasion of March 2003, I dealt regularly with Chalabi and the INC and published stories based on interviews with men they said were defectors from Saddam’s regime.” And he concluded: “The information fog is thicker than in any previous war, as I know now from bitter personal experience. To any journalist being offered apparently sensational disclosures, especially from an anonymous intelligence source, I offer two words of advice: caveat emptor.”

Let’s not forget no British newspaper has followed the example of the NYT and apologised for being so easily duped by the intelligence services in the run up to the illegal invasion of Iraq.

~

Richard Keeble’s publications include Secret State, Silent Press: New Militarism, the Gulf and the Modern Image of Warfare (John Libbey 1997) and The Newspapers Handbook (Routledge, fourth edition, 2005). He is also the editor of Ethical Space: The International Journal of Communication Ethics. Richard is also a member of the War and Media Network.

~~~

2 comments:

Tom said...

Aye,true enough.

The current Chairperson of the Westmidden Tory party, North Briton branch, once had a role to play in 'organising' the press releases at the time of the Lockerbie tragedy.

I wonder what he is occupying his time with, these days?

Surely the chairmanship of the North British Tory (and Unionist) party could in no way be described as a full time occupation? I mean to say, after his globe troting ambassadorial career, it must surely be very dull for himself to be stationed in North Briton. Don't they have the modern equivalent of a passport control office in Scotland that would be better suited to his CV, with his tallents and expertise these days?

Oh, I see, he's pretendy undercover then?

Aye well, once a spook, always a spook is my thoughts on the matter.

.

nobody said...

And journalists as spook or no, none of them ever thought to put things into google and just start reading. 'The internet? What's that?' says they.

As for the Taliban and their 'spoof' nuke plans, I suspect that they deliberately put those out there (what with their well known familiarity with satirical magazines from the 1970's) in order to have the authorities know that they were fake and thus believe that they DIDN'T have any nuke plans when in reality, they did. Unfortunately they overestimated the ability of the West to suss out bullshit with the West going on to blow their shit up anyway.

The main point is that they did have the nukes, they did try to trick us, and for whatever reason we failed to fall for it and thus it was right that they copped an armageddon.

There! How's that Foreign Office? That'll fly won't it?BTW. I'm up for being suborned - you keep me in beer and fags and I'm your man. God forbid anyone should accuse me of not being a cheap whore who'll sell my soul to complete villains!

 
Site Meter